In het kader van een verblijf is het noodzakelijk dat er een aantal persoonlijke gegevens geregistreerd worden. Deze gegevens worden uitsluitend gebruikt om enerzijds een optimale informatie-uitwisseling tussen alle betrokken hulpverleners mogelijk te maken en anderzijds om aan alle noodzakelijke administratieve en/of wettelijke verplichtingen te voldoen.
Alle medewerkers van het psychiatrische verzorgingstehuis zijn gebonden aan het beroepsgeheim. Er bestaat een reglement ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer bij de verwerking van persoonsgegevens van patiënten dat met de bevoegde Commissie is afgestemd.
Indien in het kader van eHealth toestemming is gegeven voor het elektronisch uitwisselen van gezondheidsgegevens tussen verschillende zorgverleners in het kader van gezondheidszorg, kan aan de behandelende arts gevraagd worden welke gezondheidsgegevens concreet worden uitgewisseld met andere zorgverleners. Indien niet akkoord dient dit te worden gemeld aan de behandelende arts.
Iedereen probeert de bewoners met de beste zorg te omringen. Toch kan het zijn dat verwachtingen niet beantwoord worden, dat er een vraag, probleem of klacht is. Een betrokken medewerker kan daarover ten allen tijde worden aangesproken.
Indien het moeilijk is om naar een medewerker toe te stappen kan er ook contact worden genomen met de externe ombudspersoon. De externe ombudspersoon, mevr. Evelyn Van Caelenberghe, is geen personeelslid van het ziekenhuis. Zij kan worden gecontacteerd op verschillende manieren:
De ombudspersoon zal vanuit haar onafhankelijke positie luisteren, vragen ernstig nemen en samen zoeken naar de best mogelijke oplossing. Uiteraard blijven het gesprek en de verstrekte gegevens volledig vertrouwelijk en anoniem. De ombudspersoon zal nooit zonder toestemming van de bewoner verdere stappen ondernemen.
Meer informatie over patiëntenrechten en de ombudsfunctie vind je op www.oogg.be.